Skip to main content Skip to primary navigation

Umicore signs renewable electricity PPA with Gasum for its battery materials precursor and refining plant in Finland

Non-regulated information

Umicore has signed a second 10-year power purchase agreement (PPA) with Gasum to source renewable electricity for its site in Kokkola, Finland, where Umicore refines cobalt and produces precursor cathode active materials for electric vehicle batteries.

Gasum will provide Umicore with about 35 GWh of certified renewable electricity per year until 2035 from a non-subsidized Finland-based onshore wind farm, which was commissioned in December 2023.

“Through this second agreement with Gasum, Umicore proudly continues to expand its reliance on renewable electricity for its production. Last year more than 40 percent of our global electricity needs came from renewable sources and in Europe this was almost 60 percent. Securing renewable electricity supply reduces the carbon footprint of our materials and secures our sustainable growth.”

Géraldine Nolens, Umicore’s ESG Executive Vice President

In its Let’s go for Zero ESG ambition, Umicore aims to reach net-zero greenhouse gas emissions by 2035 for its scope 1 emissions from its on-site operations, and for its scope 2 emissions, which relate to energy purchases. As a first milestone, Umicore aims to reduce its scope 1 and scope 2 greenhouse gas emissions by 20 percent in 2025 from the 2019 baseline.

“We are happy to strengthen our partnership with Umicore through this second Power Purchase Agreement. This adds to our joint efforts towards sustainable practices and supports Umicore's net-zero-target. This long-term deal safeguards Umicore from market unpredictability and boosts our green energy investments. We're excited to continue powering Umicore's Kokkola facility with clean, Finnish wind energy", said Ville Venäläinen, Senior PPA Portfolio Manager at Gasum.

Gasum is a major actor in the power markets and offers sophisticated power solutions to its customers. Besides power market services Gasum also offers biogas and natural gas for industry, maritime shipping, and road transport.

Umicore signe un contrat d'achat d'électricité renouvelable avec Gasum pour son usine de précurseurs et de raffinage de matériaux pour batteries en Finlande

Umicore a signé un second contrat d'achat d'électricité (Power Purchase Agreement, PPA) de 10 ans avec Gasum afin d’alimenter en électricité renouvelable son site de Kokkola, en Finlande, où Umicore raffine le cobalt et produit les précurseurs de matériaux actifs de cathode pour batteries de véhicules électriques.

Gasum fournira à Umicore environ 35 GWh d'électricité renouvelable certifiée par an jusqu'en 2035, depuis un parc éolien terrestre non subventionné situé en Finlande et mis en service en décembre 2023.

« Grâce à ce second accord avec Gasum, Umicore est fière de poursuivre le développement de son approvisionnement en électricité d'origine renouvelable pour sa production. L’an passé, plus de 40 % de nos besoins globaux en électricité provenaient de sources renouvelables et ce taux atteignait près de
60 % en Europe. Garantir l'approvisionnement en électricité renouvelable réduit l'empreinte carbone de nos matériaux et assure notre croissance durable. »

Géraldine Nolens, Executive Vice President ESG d'Umicore

Dans le cadre de son ambition ESG Let's go for Zero, Umicore vise d'ici 2035 un niveau net de zéro émission de gaz à effet de serre pour ses émissions de scope 1, provenant de ses opérations sur site, ainsi que pour ses émissions de scope 2, liées aux achats d'énergie. Comme première étape, Umicore entend réduire ses émissions de gaz à effet de serre de scope 1 et 2 de 20 % en 2025 par rapport au niveau de référence de 2019.

« Nous sommes heureux de renforcer notre partenariat avec Umicore grâce à ce second contrat d'achat d'électricité. Ce contrat s'ajoute à nos efforts conjoints en faveur des pratiques durables et soutient l'objectif net zéro d'Umicore. Cet accord à long terme protège Umicore de l'imprévisibilité du marché et stimule nos investissements dans l'énergie verte. Nous sommes ravis de continuer à alimenter les installations d'Umicore à Kokkola avec de l'énergie éolienne finlandaise propre », a déclaré Ville Venäläinen, Senior PPA Portfolio Manager chez Gasum.

Gasum est un acteur majeur sur les marchés de l'électricité et propose des solutions sophistiquées à ses clients. Outre les services liés au marché de l'électricité, Gasum propose également du biogaz et du gaz naturel pour l'industrie, la navigation maritime et le transport routier.

Umicore sluit PPA voor hernieuwbare elektriciteit af met Gasum voor haar Finse precursor- en raffinagefabriek voor batterijmaterialen

Umicore heeft met Gasum een tweede 10-jarige stroomafnameovereenkomst (“Power Purchase Agreement” of  “PPA”) gesloten voor de levering van hernieuwbare elektriciteit voor haar vestiging in Kokkola, Finland, waar Umicore kobalt raffineert en actieve precursormaterialen voor de actieve kathodematerialen van batterijen voor elektrische voertuigen vervaardigt.

Tot 2035 zal Gasum Umicore voorzien van jaarlijks ongeveer 35 GWh gecertificeerde hernieuwbare elektriciteit uit een niet-gesubsidieerd Fins onshore windmolenpark, dat in december 2023 in gebruik werd genomen.

“Umicore bouwt met deze tweede overeenkomst met Gasum haar afhankelijkheid van hernieuwbare elektriciteit voor haar productie verder uit. Vorig jaar was meer dan 40 procent van onze wereldwijde elektriciteitsbehoefte afkomstig van hernieuwbare bronnen en in Europa was dit bijna 60 procent. Het veiligstellen van hernieuwbare elektriciteitsbevoorrading vermindert de koolstofvoetafdruk van onze materialen en stelt onze duurzame groei veilig.”

Géraldine Nolens, Executive Vice President ESG van Umicore

In haar Let’s go for Zero-ambitie streeft Umicore ernaar om tegen 2035 een netto-nuluitstoot van broeikasgassen te bereiken voor haar scope 1 emissies van haar on-site activiteiten en voor haar scope 2 emissies, die verwijzen naar energieaankopen. Als eerste mijlpaal wil Umicore haar scope 1- en scope 2-emissies van broeikasgassen in 2025 met 20 procent verminderen ten opzichte van het referentiejaar 2019.

“Het doet ons plezier om ons partnerschap met Umicore te versterken via deze tweede stroomafnameovereenkomst. Dit draagt bij aan onze gedeelde inspanningen voor duurzame werkwijzen en helpt Umicore haar nettonuluitstoot-doelstelling te bereiken. Deze langetermijnovereenkomst bestendigt Umicore tegen onvoorspelbare marktomstandigheden en verhoogt onze investeringen in groene energie. We zijn verheugd Umicore's vestiging in Kokkola te kunnen blijven voorzien van schone, Finse windenergie”, zei Ville Venäläinen, Senior PPA Portfolio Manager bij Gasum.

Gasum is een belangrijke speler op de energiemarkten en biedt haar klanten geavanceerde energieoplossingen. Naast diensten voor de energiemarkt biedt Gasum biogas en aardgas voor de industrie, zeevaart en wegtransport.

Marjolein Scheers

Director External Relations